Sorry, no results were found.

Så testar vi spelbolag

Alla spelbolag skiljer sig åt på något sätt, vilket innebär att det är viktigt att testa och jämföra spelbolag för att hitta ett som passar dig. Det finns dock många spelbolag, så det är svårt att öppna konton och göra insättningar hos alla. För det första så skulle det kosta en förmögenhet. För det andra så finns det inte tillräckligt med tid för att gå igenom denna process och utvärdera samtliga element hos varje spelbolag. Lyckligtvis tar vi hand om jämförelsen av spelbolag så du slipper lägga värdefull speltid på att lista ut vilket som passar dina personliga önskemål.

Så testar vi spelbolag

När vi testar spelbolag, ser vi över en rad olika element. Dessa inkluderar:

• Variation på bettingmarknader
  • Bettingodds
  • Livebetting kontra vanlig betting
  • Kvaliteten på webbsidan
  • Mobiltillgänglighet
  • Betalningsmetoder
  • Vilken tillgänglighet och nivå kundtjänsten har
  • Bonusar och kampanjer
  • Ansvarsfullt spelande

Nedan ger vi en mer ingående förklaring över hur vi genomför testen av de olika elementen.

Variation på bettingmarknader

Vi ser över vilken variation av sporter som erbjuds hos varje spelbolag. Det finns spelbolag som bara har en specifik sport. Exempelvis finns det en del spelbolag som enbart fokuserar på hästkapplöpning och andra som endast fokuserar på fotboll. Merparten erbjuder dock flera bettingmarknader så att sportbettingentusiaster kan få sina bettingkrav tillgodosedda.

Vanliga bettingmarknader är hästkapplöpning, fotboll, tennis, cricket, greyhounds, biljard, golf, dart, rugby, amerikansk fotboll, baseboll, basket, boxning, futsal, MMA, motorsport, ishockey, handboll och volleyboll.

Vi tittar på antalet sporter du kan betta på och antalet produkter som erbjuds, såsom in-play betting, så att vi kan avgöra hur starkt ett spelbolag är när det gäller variation.

Bettingodds

Vi tittar på detaljerna inom varje sport som erbjuds av spelbolaget. Vi tittar efter höga odds då högre odds är bättre för bettare. Det kan nästan vara omöjligt för en bettare att få fördelaktiga odds, vilket gör att bollen ligger hos spelbolaget. Vi tittar efter rättvisa odds så du vet att det finns en chans för dig att vinna.

Vi ser över utbetalningen som tillhandahålls i varje sport och vi jämför tidiga utbetalningar och allmänna utbetalningar.

Live Betting

Livebetting har blivit allt mer populärt under åren då bettare kan se eventet live och, i vissa fall, lägga live-bets. Det tar upplevelsen till en helt ny nivå, så vi utvärderar spelbolagen som har denna spännande valmöjlighet. Alla sporter har inte det här alternativet, så det är viktigt att titta på vilka spelbolag som har livebetting samt live-bets och vilka som inte har det.

Vi undersöker även om det är möjligt att streama flera liveevents samtidigt, så du kan lägga bets parallellt på dessa events.

När du hittar livebettinglänken på spelbolagets webbsida, kan du klicka på den för att se vilka sporter som tillåter livebetting. Det vill säga om livebetting är viktigt för dig. En del spelare föredrar betting på det traditionella sättet.

Kvaliteten på webbsidan

När vi kommer in på ett spelbolags webbsida, tittar vi på designen i allmänhet. Om sidan är rörig, så kommer den vara svår att följa. När en sida är organiserad och tydlig, är det lättare att se var funktionerna finns, att hitta länkar till nedladdning av mobila appar, få tillgång till listan med sportevent, få tillgång till kontoskärmen, och hantera kontot. Vi ser om registreringsprocessen är enkel och hur lätt det är att få utbetalning.

Vi undersöker även om webbsidan har kapacitet för livestreaming. Om den har det så utvärderar vi hur enkelt det är att få tillgång till den samt hur bra den fungerar. Bara för att ett spelbolag tillhandahåller livestreaming betyder det inte per automatik att det kommer fungera ordentligt. Om det är problem med streamingen så kommer funktionen inte att ge särskilt mycket glädje.

Vidare är det viktigt att vi utvärderar gränsen för hur många events du kan se på samma gång i en live stream och om du kan lägga bet under tiden du tittar.

Mobiltillgänglighet

På grund av antalet kunder som använder sina mobila enheter för att lägga bets, har det blivit av allt större vikt med en mobil webbsida eller mobilapp. Om det inte finns en mobilapp, förväntar vi oss att det finns en mobil webbsida som är intuitiv och funktionell. Om webbsidan hänger sig på en mobil enhet, är den inte särskilt responsiv. Om webbsidan inte är intuitiv samt är svårnavigerad på en mobil enhet, så kommer inte upplevelsen bli särskilt trevlig.

När ett spelbolag tillhandahåller en app, tittar vi på vilka operativsystem som stödjs. De två vanligaste operativsystemen som stödjs är Apples iOS och Android. Om en app finns tillgänglig i respektive app-butik, kollar vi appens betyg. Även om en app har dåliga betyg så förlitar vi oss inte enbart på dessa i vår utvärdering av appen. Anledningen är att en del av problemen som användare upplever beror på utdaterade operativsystem, enheter som inte har tillräckligt RAM-minne eller enheter som inte räcker till. Vi vill ta en titt själva.

Vår utvärdering av appen inkluderar även att kontrollera tillgängligheten av en version för smartphone och surfplatta i app-butiker, och hur lätta de är att ladda ner. I vissa fall kan det hända att en app inte finns tillgänglig i en app-butik. Detta sker ofta med Android-enheter. Google Play har regler för betting-appar, så många spelbolag föredrar att lägga nedladdningslänkar till Androidfiler på sina hemsidor så att de kan laddas ner direkt till telefonen. Vi upplevde att det var bäst att gå till säkerhetsmenyn i din Androids inställningar så att du kan bocka för ”Okända källor”. Detta möjliggör nedladdning av appar som inte finns i app-butiken till enheten utan att orsaka några säkerhetsproblem.

Om du har en Apple-enhet är det inga problem att ladda ner från app-butiken. Du behöver inte ändra några inställningar. Vi skulle såklart vilja se en Android app på Google Play, men vi förstår även att det inte alltid är rimligt. En app behöver inte vara sämre eller otillförlitlig bara för att den inte finns tillgänglig i app-butiken.

Betalningsmetoder

Utvärdering av betalningsmetoder är extremt viktigt då upplevelsen kan försämras betydligt, om det inte finns enkla betalnings- eller uttagsmetoder. Hur många betalningsmetoder ett spelbolag accepterar eller inte accepterar reflekterar inte dess kvalitet. Några av de bästa spelbolagen accepterar bara kreditkort, medan några av de sämre accepterar ett tiotal metoder och vice versa.

Vi tittar dock på antalet metoder som accepteras, hur lång tid det tar för din insättning att visa sig på ditt konto, om det förekommer några avgifter för att göra en insättning, och hur enkelt du kan ta ut pengar till den uttagsmetod du valt.

Några av de vanligaste betalningsmetoderna är kreditkort såsom Visa, MasterCard och Diner’s Club; Visa debetkort; eWallets som Entropay, PayPal, Skrill, Neteller, och ett dussin andra. Vi bedömer om någon av dessa insättningsmetoder förverkar några kampanjerbjudanden du kan vara berättigad till. Det är därför det är viktigt att läsa spelbolagets avtal och villkor noggrant samt vad som gäller för varje kampanj som du är intresserad av. Det är vanligt att betalningar som görs via Skrill (tidigare Moneybookers), Neteller, och Skrill 1-Tap kan göra en person obehörig för kampanjerbjudanden. Om så är fallet, kan du välja en annan betalningsmetod om det känns viktigt för dig att nyttja kampanjen.

När det väl har klarlagts vilka betalningsmetoder som accepteras och detaljerna kring dessa metoder, tittar vi på uttag. Vi tittar på vilka metoder du kan använda, hur lång tid uttag tar, och om det förekommer en avgift. Bara för att ett spelbolag accepterar en lång lista med insättningsmetoder betyder det inte att listan för uttagsmetoder är lika lång. Det är även så att en del spelbolag endast låter dig ta ut pengar från ditt bettingkonto via samma metod som du använde för att göra din insättning.

Om du använder en annan metod när du gör ett uttag, än när du gjorde en insättning, så måste du eventuellt behöva verifiera både kontona. När du verifierar ditt uttagskonto, vilket fortfarande kan ske om du använder samma metod som du gjorde insättningen med, kan processen ta ytterligare en dag eller längre att behandla. Detta görs för din och spelbolagets säkerhet. Detta görs endast en gång såvida inte spelbolaget bestämmer sig för att göra en slumpmässig kontroll senare.

Vad gäller behandlingstider för insättningar, så är kreditkort och eWallets direkta. Banköverföringar kan ta 3 eller fler dagar, beroende på finansiell institution och kundens bostadsland. Uttag till kreditkort och bankkonton kan likaså ta 3 eller fler dagar. På eWallet-konton ses pengarna vanligen inom 24 timmar efter att uttaget godkänts. Ibland uppstår godkännandet inom ett par timmar. Andra gånger kan behandlingstiden ta ett par dagar.

Kundtjänst

Kundtjänst är en viktig del för oss då det finns tillfällen när kunder behöver hjälp. Det finns inget mer frustrerande än att inte mottaga en insättning eller om det uppstår ett fel i systemet som gör att ett bet går förlorat, och att sedan inte kunna få tag i någon för att få hjälp.

Det finns många spelbolag som vunnit priser för sin kundservice från olika organisationer. Vi gör dock vår egen bedömning. Vi tittar efter e-posttillgång, ett telefonnummer, flerspråkiga kundtjänstalternativ, livechatt och kontaktformulär. FAQ är också väldigt viktigt då den omedelbart kan förse kunden med svar på några av de vanligaste frågorna. Många spelbolag försöker besvara så många frågor som möjligt via FAQ för att undvika överbelastning av kundtjänsten via chatt, email och telefon.

Vi vill gärna se dessa kundtjänstalternativ placerade på ett lättillgängligt sätt på spelbolagens webbsidor,. Vi söker efter länkar såsom “hjälp” och “kundservice”. I vissa fall dyker en chattruta upp längst ner på skärmen på datorer och mobila webbsidor. Vi tittar även lättillgänglig kundservice i mobilappar, så att mobilanvändare enkelt kan få hjälp vid alla tillfällen oavsett var de befinner sig.

Bonusar och kampanjer

Vi tar givetvis en titt på bonusar och kampanjer eftersom det är en viktig del för många sportbettare. När du överväger att prova ett nytt spelbolag, vill du se om det finns en kampanj som ger dig möjlighet att prova sidan med liten risk och/eller förbättrade vinster. Många spelbolag erbjuder bet-krediter i utbyte mot ett initialt bet som förloras. Andra matchar insättningen. Antingen matchas 50% eller 100% av den första insättningen. Dock är insatskraven vanligen striktare vid matchning av insättning kontra bet-krediter, där det enda kravet är att lägga ett initialt bett som värderas till en specifik minimumsumma på ett event med särskilda odds.

Vi ser över hur strikta insatskraven är eftersom dessa kan komma att vara nästintill omöjliga, oavsett hur fantastisk en kampanj än verkar vara. Ettspelbolag kan till exempel kräva att summan av en insättning och bonus måste omsättas 8 gånger under en period på 14 dagar. Detta kan vara svårt för en del och lättare för andra, men vi tittar efter krav som kan fungera för majoriteten.

Ansvarsfullt spelande

Ansvarsfullt spelande är något som alla spelbolag måste uppfylla för att bli licenserade att få vara verksamma. En del spelbolag uppfyller dock minimikraven medan andra tar det ett steg längre och tillhandahåller många hjälpmedel till spelare, familjemedlemmar och de som kan vara spelberoende, och mer därtill. Det finns många sidor som tillhandahåller självutvärderingar inom spelberoende för att hjälpa individer att besluta om det är dags för dem att ta ett steg tillbaka.

Något annat vi ser över är möjligheten att ställa in insättningsgränser. Ofta kan detta göras under kontoregistreringen. Det kan även göras från kundens användarkonto. Att ställa in en insättningsgräns är ett bra verktyg för att förhindra en person från att betta mer än de har råd med. Det är även ett sätt att förhindra spelberoende.

FAQ

1. Hur vet jag om ett spelbolag är respektabelt?
    1. Först och främst, så ser vi till att noggrant utvärdera spelbolag. Dock kan du själv utvärdera spelbolagen genom att använda samma metod som vi använder. Det tar tid men du kan se över licensering, behörigheter, betalningsmetoder, kundtjänstnivå, åtgärder som vidtagits för att säkerställa ansvarsfullt spelande, recensioner, omdömen av mobilappar och de funktioner som spelbolagen erbjuder. Till och med webbsidans kvalitet är en befogad faktor då spelbolag som verkligen bryr sig kommer att avsätta tillräckligt med tid till hemsidan. Om sidan inte är tillräckligt bra, så kommer den ha en undermålig design med få funktioner och erbjudanden som är för bra för att vara sanna.
  2. Är avsaknaden av mobilapp en indikation på ett spelbolag med dålig kvalitet?
    1. Nej. Förekommandet eller avsaknaden av en mobilapp har ingenting att göra med kvaliteten på spelbolaget. I själva verket föredrar en del spelbolag att endast tillhandahålla mobila webbsidor då det är mer lönsamt för dem.Det tillkommer utvecklingsavgifter och andra kostnader vid utvecklandet av en app. Det är helt enkelt upp till spelbolaget hur de vill göra. Om de har en mobil webbsida som fungerar väldigt bra för mobilanvändare, så kan de besluta att de inte har behov av en app.
  3. Hur kan det komma sig att ett spelbolag inte erbjuder en kampanj eller bonus?
    1. I vår jämförelse av spelbolag har vi upptäckt att vissa spelbolag erbjuder nya kunder bonusar och att andra inte gör det. En del har inga kampanjerbjudanden alls. Avsaknaden av en kampanj beror antingen på att de odds som tillhandahålls ligger över branschstandarden och utgör en förmån i sig, eller så är det låga provisionsvinster (vanligt på spelbörser).
  4. Vad är skillnaden mellan ett spelbolag och en spelbörs?
    1. Framför allt så har spelbörser inte lika pådrivande kampanjer som spelbolagen. Konkurrensen på spelbörsmarknaden är även mindre än på spelbolagsmarknaden då det inte finns lika många av dem. Den primära skillnaden är att en spelbörs gör det möjligt för dig att ”backa” och ”boka” utfallet på ett event, medan ett spelbolag begränsar dig till att backa vinnaren. Spelbörsen gör det möjligt för dig att ta dig an rollen som bookmaker och sätta oddsen eller så kan du ta rollen som kund och backa odds som sätts av andra användare.
  5. Hur vet jag vilket spelbolag som verkligen är bäst?
    1. Vi utvärderar spelbolagen åt dig så du kan bilda dig en uppfattning. Det bästa enligt dig behöver inte vara det bästa för andra spelare och vice versa. Du kanske föredrar en spelbörs framför ett spelbolag, eller en sida med bättre odds framför de som matchar din första insättning. Ta helt enkelt en titt på alla detaljer, gör en jämförelse av spelbolagen, och hitta ett eller flera spelbolag som du är villig att prova, så kan du hitta ett, två eller till och med fler, som du vill vara verksam på.